Oase - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu Oase - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu

Oase

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

12 Juni 2009 | Spanje, Madrid

Het vroeg opstaan-en-dan-vroeg-weg-zodat-in-koelte-fietsen-experiment mislukte jammerlijk. Conclusie: hoe vroeger ik Maurice wakker maak, des te meer tijd hij denkt te hebben. Die vult hij dan op met bijvoorbeeld blijven liggen, koffie maken of iets repareren. Ik probeerde hem nog te versnellen door zijn slaapspullen en de tent op te ruimen, maar dat maakt het alleen maar erger. Voor hem is dat een uitgelezen kans om bijvoorbeeld bij de buren een praatje maken of iets lekkers bij de supermarkt te halen. We haalden tijden als: 8 uur opstaan, 9:30 weg, 7 uur opstaan, 11:00 weg.

Ik heb vroeg opstaan maar (weer) opgegeven en ben inmiddels gewend aan fietsen door hittegolftemperaturen. Zelfs 's avonds laat is het nog ver boven de 30 graden. Overdag voelt dat alsof je over een verwarmde tegelvloer rijdt, terwijl iemand met een reusachtige föhn op je blaast. Schaduw kwamen we nauwelijks tegen. Het uitzicht bestond een kleine week lang uit droge akkers met evenwijdige rijen olijfbomen, zo ver als je kon kijken.

Maar toen was daar ineens de Oase! Een grasveldje voor onze tent, onder een fruitboom met uitzicht op het dorpje Cazorla. We waren aangeland op camping San Isicio, een doolhof van kleine grasveldjes met fruitbomen, weelderige planten en kruiden en stenen trappetjes. Hier en daar staan kleine houten tafeltjes met stoeltjes (ter info:Spaanse campings bieden alleen een stuk stuk stoffig zand met hooguit een rondslingerende steen om op te zitten). Een Brabants stel startte hier een kleine 30 jaar geleden een boerderijtje met biologische honing en groenten. Het maken van honing kwam in een impasse omdat een vogel genaamd de bijeneter, de zwermen invloog en alle bijen opzoog alsof het limonade met een rietje was. De overstap naar een camping bleek destijds een groot succes. Al een paar dagen na de opening zaten ontelbaar veel Spanjaarden paella te koken voor hun tentjes. Het leek wel een kabouterdorp, aldus de eigenaar met zwaar Brabants accent (zijn dochter praat Brabants met een Spaans accent). We bleven 3 nachten en het was heerlijk rustig. De Utrechtse mountainbiker Michel nam ons mee voor een Spaanse tapas-ervaring aan het leukste pleintje in het dorp. En we wisselden ervaringen uit met alweer zo`n sportieve opa en oma op de fiets (Nederlanders uiteraard). Zij dronken dagelijks een fles wijn en een paar biertjes en stonden dan de volgende dag om 7 uur op om 75 km te fietsen. Wat klonk dat eenvoudig!

Na Cazorla lieten we de olijfbomen achter ons. Het was nu alsof je door een bos met hoge naaldbomen fietste, maar dan een met veel bergen. Op 1 dag hebben we 2x een top van zo'n 1450 meter bereikt en 1 van ongeveer 1100 meter. Bergafwaarts had ik het zo koud, dat ik steeds mijn beenwarmers en mijn regenjas aantrok. We reden ook een stuk langs een felblauwe rivier. We zagen een eekhoorntje en hoorden overal bellen met geitjes. Wat een verademing bij die week daarvoor!

Ik schrok wel even toen Maurice ergens tijdens een afdaling de bocht omsjeesde en ik gierende remmen van een auto hoorde. Ik vreesde een afschuwelijk tafereel in een plas bloed. Maar toen ik beneden kwam stond hij al 5 minuten droogjes op me te wachten naast 2 remsporen. Een auto vol pubers was gaan remmen om de ligfiets beter te kunnen zien. De auto vol pubers daarachter moest daarop een noodstop maken. De puisterige pubers kwamen terugrijden om sigarettenrokend en tegen hun auto leunend de fietsen van dichtbij te bekijken. Ik zocht ondertussen een zoemende bij die mijn broekspijp in was gevlogen.

Omdat we Madrid nog wilden zien, hebben we een stukje afgesneden per trein. Zoals verwacht is het stuk naar Madrid oersaai. Het landschap is plat zover je kunt kijken, vol met koren en hier en daar een half vergaan huisje of verlaten fabriek. We zagen wel een paar windmolentjes zoals in Don Quijote (jammer dat ik dat boek nooit heb gelezen). Die hebben we bij wijze van toeristische daad gefotografeerd.

Gereden:
zo 31 mei Cordoba-Castro del Rio (41 km)
ma 1 juni Castro del Rio-Martos (75 km)
di 2 juni Martos-Jaen (23 km)
wo 3 juni Jaen-Jimena (46 km)
do 4 juni Jimena-Cazorla (59 km)
zo 7 juni Cazorla-Cortijos Nuevos (70 km)
ma 8 juni Cortijas Nuevos-Riopar (60 km)
di 9 juni Riopar-Alcaraz (54 km)
wo 10 juni Alcaraz-La Roda (100 km)
do 11 juni La Roda-Madrid (trein!)

Kwijtgeraakt:
- Regenjas (Maurice)
- Superhandige reiswaslijn (Corine)

• 16 Juni 2009 - 10:37

Brenda:

Wat een beloningen steeds voor het afzien tijdens het fietsen! Heerlijk klinkt het.. En over een tijdje zijn jullie zoveel spullen verloren, dat jullie keihard vooruit gaan zonder bagage ;-)

Groetjes uit een nog steeds niet zomerachtig Utrecht!

• 22 Juni 2009 - 13:35

Wim En Margret:

Hoi,
    Leuk dat jullie reageerden op ons log.
    We zijn in Valencia en kunnen eindelijk weer eens internetten en foto´s plaatsen.
    Jullie hebben trouwens ook prachtige foto´s geplaatst.
    We vonden het heel gezellig jullie in Albarracin ontmoet te hebben en wensenjullie nog veel fietsplezier.
    We blijven jullie volgen.

Groetjes, Wim en Margret

• 23 Juni 2009 - 13:29

Eduardo:

Hi Corine and Maurice!!, Where are you??, I read your news in a holland blog jejeje, no only i can to see the photos, snif!

Good way!!

Eduardo