Dierenleed - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu Dierenleed - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu

Dierenleed

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

02 Juni 2009 | Spanje, Córdoba

Als ligfietser krijg je veel luidruchtig commentaar van de Spanjaarden zoals: 'Caramba! Que complicado!' (eentje die ik kon verstaan) en allerlei kreten die volgens mij aanmoedigingen zijn. Auto's en vrachtwagens toeteren en soms hangt er iemand uit het raampje die een foto of een filmpje maakt. De eerste 2 weken is dit wel leuk, maar ik ben altijd blij als ik weer op een autoluw paadje rijd. In de landelijke gebieden tref je dan weer: de Honden. Om de zoveel kilometer duikt wel ergens een woest blaffende hond op. Meestal achter een hek. Of aan de ketting (in de zon). Maar ze rennen ook wel eens op je af.

Ik had voor dit soort momenten een Dazer gekocht, een apparaatje waar een hoge pieptoon uitkomt die honden erg vervelend vinden. Omdat mensen deze toon niet kunnen horen, had Maurice het thuis al even uitgeprobeerd op de kat. Na slechts 1x kort op het knopje drukken, concludeerden we dat we dit echt alleen in noodgevallen mochten gebruiken (sorry Pooky...). Inmiddels heb ik al een paar aanstormende Spaanse honden rustig gekregen. Het voelt een beetje alsof je naar een ander kanaal zapt op tv. Maar dan spannender want je zult maar net een dove hond treffen.

Onderweg naar Cordoba heb ik de Dazer ook van schrik op een camping gebruikt. Zelfs daar renden 2 woeste herders op ons af. Ik zag alleen niet dat ze aan een constructie van touwen vastzaten langs een lange heg. Deze campinghonden konden alleen vlak langs de heg heen en weer rennen, ieder bewaakte een helft. Van ons had dit niet gehoeven. Los van dat we het zielig vonden, hielden ze ons de hele nacht wakker met luid geblaf. De volgende dag heb ik in mijn beste Spaans de suggestie geopperd om de honden 's nachts binnen te houden omdat de huisregels immers voorschrijven dat het dan stil moet zijn. Vooraf hadden we overigens wel een heel gezellige avond met een gezin uit Schagen en een Nederlands echtpaar dat in Spanje woont. We hebben beloofd bij ze langs te komen als we in de buurt zijn.

In Cordoba weer ander dierenleed. Dit weekend was het feria, een bizar grote kermis met ontelbaar veel losse bier- wijn- en danstenten ernaast. Spanjaarden doffen zich op in de flamenco-outfits in waanzinnige kleurcombinaties. Dat was leuk. Maar op de kermis zagen we 2 attracties waarbij pony's aan een soort machine vastzaten en de hele avond (en dag?) rondjes moesten lopen met kleine kindertjes op hun rug. Volwassenen vonden dit blijkbaar vertederend, wij vonden het schokkend (andere toeristen vonden het ook schokkend). Inmiddels zit ik in een hostalkamer in een dorpje verderop en zag net stierenvechten op tv. Tja, als bloedende stieren met speren in hun rug ook als een attractie beschouwd worden, is zo'n pony-machine natuurlijk niets bijzonders voor een Spanjaard. Overigens tref je stierenvechten aan tijdens primetime, dus blijkbaar prima geschikt voor kinderen. De laatste, dodelijke dolksteek wordt herhaald als een doelpunt in een voetbalwedstrijd.


Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/idiotz/sets/72157618632020426/

  • 03 Juni 2009 - 17:04

    Janet:

    He Corine,

    Leuk dat jullie door Spanje aan het crossen zijn. Ik heb gister net met een vriendin 8 dagen Spanje geboekt om o.a. Barcelona onveilig te maken :-). He geniet van al het moois daar in Andalusië!

    Groetjes, Janet

  • 04 Juni 2009 - 19:38

    Anneke:

    He Corine,

    Ik heb eindelijk internet, dus ik kan je voortaan in de gaten houden. Heel veel plezier nog en tot ziens.
    groetjes, Anneke

  • 05 Juni 2009 - 11:51

    Papa En Mama:

    tja Corine, je bent nu in stierenvechtersland...

    even kort: papa's linker oog is nu ook klaar; weg is de staar. Nog even en hij kan jullie weblog ook goed bekijken.

    Doei, take care, p en m

  • 08 Juni 2009 - 17:31

    Corine:

    Ha die Anneke, wat goed dat je online bent tegenwoordig!! En meteen Janet gemaild zeker? :) Hoi Janet, leuk dat je meeleest! Groetjes vanuit de bieb in een heel klein Spaans dorpje.

  • 09 Juni 2009 - 14:39

    Janet:

    Ha Corine,

    Het is net andersom. Ik heb de link naar Anneke gemaild hihi. Had je nog in m'n favorieten staan.
    Groetjes vanuit Fryslân.

  • 09 Juni 2009 - 23:13

    Sander:

    Heej peeps, damn.. nog een vette reis. Ik hou jullie in de gaten ;)

    Greetz,

    Sander Post

  • 12 Juni 2009 - 10:52

    Like:

    Allemaal Monchos dus daar in Spanje!

    Ik vind stierenvechten ook zielig maar ik vind de bioindustrie nog 100 keer zieliger. Ik vraag me af hoeveel verontwaardigde toeristen 's avonds een goedkoop kipfiletje op de BBQ gooien, of een lekker plakje ham op hun boterham doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Córdoba

Corine

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 770
Totaal aantal bezoekers 119043

Voorgaande reizen:

13 Mei 2009 - 13 Augustus 2009

Spanje-Utrecht op de ligfiets

31 December 2007 - 31 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: