Spoorwegtunnels - Reisverslag uit Los Palacios y Villafranca, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu Spoorwegtunnels - Reisverslag uit Los Palacios y Villafranca, Spanje van Corine Goede - WaarBenJij.nu

Spoorwegtunnels

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

22 Mei 2009 | Spanje, Los Palacios y Villafranca

Ik kon een paar dagen niets schrijven omdat we bezig waren met een experiment: We zijn vroeg opgestaan om in de ochtend de meeste kilometers af te leggen. Ons voorbeeld was: het Groningse koppel Klaas en Fokje. We kwamen ze tegen op de 7 km-klim richting Ronda. Terwijl wij voor de zoveelste keer puffend en klagend de schaduw opzochten, zagen we hen schijnbaar moeiteloos omhoog fietsen. Klaas en Fokje zijn al opa en oma, maar fietsen de hele wereld door. Ze komen net uit Cambodja bijvoorbeeld. Fokje heeft nog steeds een schroef in haar fiets zitten uit Nepal. Destijds gevonden in de berm door een buslading Nepalezen toen haar zadel afbrak. Nieuwsgierig probeerden we even hun fietsen uit. Dat ging veel makkelijker! Fantaseerden we eerst nog van een ligfietsvakantie in een platter land ('als dit zo doorgaat, gaan we wel naar Duitsland hoor' ). Nu leek een normale tourfiets ons ook wel wat...

Na een paar uur fietsen, tot blarens toe lopen en duwen en uitpuffen op schaduwplekjes, bereikten we het einde van de ruim 7 km klimmen naar 1190 meter hoogte. Daarna -jippie - heel lang keihard naar beneden. Nog wat dwalen door Ronda om boodschappen te doen en de camping te zoeken. Tent opzetten, koken. En dan wil je alleen nog maar slapen. Die dag hadden we 27 km afgelegd.

Maurice vond het burgerlijk, maar ik heb hem over kunnen halen om de volgende dag ook vroeg op te staan en de taken te verdelen om snel weg te zijn. Klaas en Fokje waren al om 7 uur weg, maar wij braken een persoonlijk record door om 10 uur 's ochtends de camping uit te fietsen. Wat was het fris de hele ochtend! En ook de volgende dag was het lekker koel (weer een record: om 9 uur weg). We reden zo hup 60 km (de volgende dag 80 km). Maar dat kwam ook door de Via Verde: een oude spoorweg waar een fiets-/wandelpad van gemaakt is (zie http://www.viasverdes.com/GreenWays). Het was net een pretpark. Met de wind in de rug suisden we door spoorwegtunnels en -bruggen. In de tunnels floepte soms automatisch het licht aan, soms moest je zelf het lichtknopje zoeken. In 1 tunnel stond water, Maurice zijn tassen raakten het bijna aan. Spanje heeft een heel netwerk van Vias Verdes, ik verheug me al op de volgende!

Landschap: koren, klaprozen, brem, zonnebloemen, grotwoningen
Dieren: geiten, paarden, stieren, 2 dode slangen (en 2 levende, maar toen fietste Maurice gelukkig voorop)
Kwijtgeraakt: pannenset en gasjes, bord, bidon
Opmerkelijk: Voor het eerst een lekke band!

Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/idiotz/sets/72157618632020426/

• 22 Mei 2009 - 11:17

Marjolein:

wow! Via verde :-)
    ook goed voor longboarden?
    veel plezier opa + oma! ;-)

• 22 Mei 2009 - 15:55

Ton:

Aaah Ronda is betoverend mooi! Ben daar ooit eens toevallig beland tijdens een rondreis door Andalusie. Fijne afgrond ook! Geniet ervan!

• 26 Mei 2009 - 16:38

Sanne:

Die foto's, wat prachtig!! Veel succes en veel plezier daar! Wel bikkel.

• 26 Mei 2009 - 16:38

Sanne:

Die foto's, wat prachtig!! Veel succes en veel plezier daar! Wel bikkel.

• 29 Mei 2009 - 17:06

Like:

ik wou even vertellen dat alles okee is de baby. Het is een jongetje en hij schopt me helemaal verrot.
    (goeie vinzwemmer!)

• 31 Mei 2009 - 19:26

Rikkert:

goed verhaal! lolz

• 02 Juni 2009 - 20:47

Buum:

Klinkt gaaf zeg! Ik wil ook weer op fietsvakantie!