En nu? - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Corine Goede - WaarBenJij.nu En nu? - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Corine Goede - WaarBenJij.nu

En nu?

Door: Corine

Blijf op de hoogte en volg Corine

22 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Te Anau (vervolg)

Ha! Eindelijk een normale internet-pc in dit kleine dorpje (sorry voor vorig vaag snelbericht)! We zijn een beetje besluiteloos in de Walking capital of the world. Want ineens kwamen een heleboel dingen samen:

- Het aanbod van de Zuid-Afrikaanse mountainbike-tandem-fietsers om hier met hen te kajakken. Hun ouders, kajakfreaks met als ultieme wens om de hele familie uiteindelijk in een kajak te krijgen, kwamen per auto een deel van hun kajakverzameling brengen. Het hele stel bleek echter nog meer vertraging te hebben dan wij door o.a. voortdurend lek rakende banden.

- Bootcruisen door de fjorden Doubtful en/of Milford Sound. Een must volgens zo'n beetje elke reiziger hier. Maar: Duur. En Milford ligt hier meer dan 1 dag fietsen vandaan.

- Dan de vele hikes natuurlijk. We wilden in elk geval de Gertrude Saddle lopen (de 'jawdropping' tip van de downhill-fiets-freaks uit Wellington). Maar is ook ruim een dag fietsen hiervandaan.

- Bedenk daarbij dat het weer maar 3 dagen mooi zou blijven, daarna lange tijd regen. En we hebben haast geen tijd meer: officieel vliegen we 3 maart naar Japan vanuit Christchurch. In Nederland is ons verteld dat we die datum kunnen verzetten. Maar kan dat nog en willen we dat?

Samengevat leidde dit in 5 dagen Te Anau tot het volgende:

- Een prachtige 4-uur durende hike door een mossig sprookjesbos (deel van de 'Keppler-track' ). Ik zweer je: hier komen alle foto's vandaan voor 'bos'-fotobehang!

- Een dag buikgriep. Ik moet er maar aan wennen dat me dit elke lange reis overkomt. Gelukkig mindert de overgeef-frequentie: slechts 1 keer! (Argentinie: 1 hele nacht, Australie: 1 nacht + 1 ochtend). Tip: was ALTIJD je handen als je zonder mes en vork eet.

- Een dag heen en weer liften naar Milford voor de veelgeprezen bootcruise (veel meer kun je niet na zo'n buikgriep). En dat zal je altijd zien: deze 120 kilometer lange weg door bos, uitgestrekte velden en dramatisch rotsgebergte bleek eigenlijk veel mooier dan de cruise zelf. Volgens een van onze 'chauffeurs' (een perfect Engels sprekende Spanjaard) was hier een groot deel van de film Lord of the rings opgenomen. Ik kon me er inderdaad prima tromgeroffel bij voorstellen met bebaarde mannen op eenhoorns die om de 1 of andere reden hordes elfen of monsters opjagen. Ik geloof dat ik deel 1 wel eens gezien heb, maar weet er bijna niks meer van. Gelukkig kan ik de hele 3-delige sequel nog in het vliegtuig bekijken :)

Oh ja, die cruise dus. Het begon met een hele mooie berg. En daarachter precies zo 1. En nog 1. Als een soort 2 uur durend Droste-effect. Het hielp ook niet echt dat de boot al die tijd een oorverdovend lawaai maakte. Mijn tip: doe hier een kano-tocht. Je gaat niet zo ver, maar je ziet hetzelfde en als bonus hoor je nog eens een waterval klateren.

En vandaag zijn we een beetje in de war. Net toen we een busreis richting het noorden wilden boeken, bleken de Zuid-Afrikanen dan toch aangekomen. Een leuk weerzien bij de supermarkt! Ze gingen echter 30 km verderop kamperen. Voor ons te laat om de camping te cancellen, spullen te pakken en daarheen te fietsen. En de komende 3 dagen is regen voorspeld i.p.v. mooi kajakweer. Wat nu?

Al kwetterend bij de supermarkt werden we ook aangesproken door 2 Nederlandse emigranten (dat heb je met die gekke fietsen). Deze kranige 60-plussers bleken net een fietstrip Peking-Parijs achter de rug te hebben. Nu trokken ze met de Auckland fietsclub door Nieuw-Zeeland. 'Maar met zijn 2-en gaat het veel sneller hoor', mompelde de man snel in mijn oor. Het bleken echte kilometervreters, zeker 100 km per dag ongeacht weer- of wegconditie. Dat kan bij dagelijks minstens om 5 uur opstaan en a.s.a.p. in de trappers want tot 9 uur is het windstil.

Fietsspecialist Snel uit Utrecht leverde hen een nieuwe fiets tijdens de Peking-Parijs-trip. Na al die maanden door vage landen als China en Kazachstan was het natuurlijk weer in Nederland dat een van hun tourfietsen gestolen werd! Aangezien Snel bij mij om de hoek zit, beloofde ik hem de groeten te doen zodra ik thuis ben. Wat is het fietswereldje toch klein!

En over een kleine wereld gesproken: we hebben al avonden dolle pret met de Frans-Vlaamse Fabrice en zijn zoon Baptiste. Die kenden we nog van de camping in Rotorua, maar ze duiken overal op. Fabrice is een verhalenwaterval en Baptiste leert ons zenuwslopende kaartspelletjes. We zwaaiden ze net (opnieuw) uit.

Vanavond wat knopen doorhakken!

• 23 Februari 2008 - 01:57

Marjolein:

Dat klinkt bijna net zo gezellig als hier, waarempel! ;-)

• 23 Februari 2008 - 10:52

Team Ligfiets:

Jeej meer ligfietsers! Zou leuk zijn als we jullie ergens tegen te komen hier op 't Zuidereiland! We zitten (natuurlijk) vast door regen bij Haast en gaan dinsdag -dan wordt het weer goed zegt men- de Haastpas over.
    Enne... de bus pakken? Nee toch? ;)
    Hopelijk tot ziens! :)

• 23 Februari 2008 - 23:28

Taco:

Als ik jullie verhalen zo lees hebben jullie het erg fijn samen, leuk hoor :)

Hier gaat alles in een stroomversnelling: Kamers worden leeggeruimd en opgeknapt, spullen worden aangeschaft, en Cindy blijft maar groeien en gloeien (moodswingetje hier en daar, wat voornamelijk lastig is voor haarzelf). De foetus/baby/minimens is in ieder geval gezond en voldoet aan alle medische keuringen, wat ons iedere keer weer geruststelt. Ik heb net mn theorie gehaald en begin vanaf april aan een 10daagse rijopleiding (eindelijk!).

Nog een maandje Japan, het schiet op! Ben erg benieuwd naar dat land, dus laat die verhalen vooral komen!

Dikke zoen en hou die kale lekker bezig, mis jullie :)

• 24 Februari 2008 - 19:07

Mama:

Lieve Kine, wat maak je toch veel mee, samen met Maurice. Nog even en jullie zitten Japan. Vrijdag een heelprogramma op tv gezien over kimono,s, kosten van simpele polyester (goedkoop) tot handgemaakte zijden (duur!! ong. 50.000 euro)dit gebeurde op één speciaal eilandje maar de naam ben ik vergeten.

Vandaag Paul zijn verjaardag gevierd in Den Haag. Volgende week komen ze hier een nachtje over: P en Ch. in een hotelletje en de kinderen bij ons, leuk he?

Corine en Maurice, nog eenfijne tijd,kijk goed uit en kom heelhuids terug.

Dikke kus, papa en mama.

• 24 Februari 2008 - 23:59

Corine:

Team Ligfiets, zou koel zijn om een als een ligfietsinvasie een stuk samen rond te rijden. Heb gehoord dat er ook nog een Amerikaans ouder koppel richting Haast rijdt, dus.. Maar wij gaan helaas richting noord (Nelson en dan Abel Tasman). Jammer!!!!!!!

• 26 Februari 2008 - 06:35

Like:

heb je nog pinguins gezien?

Ik zou gewoon 3 maart nr Japan gaan joh,anders denk je daar weer 'wow, was ik maar wat eerder gegaan', hoewel... als je eerder gaat denk je waarschijnlijk.... was ik maar wat langer in NZ gebleven... hm

• 29 Februari 2008 - 12:50

Ton:

Hee fietsers,

Nou, dat klinkt heel avontuurlijk en dynamisch allemaal, goed hoor! Zo te lezen hebben jullie het erg leuk.

En nu de volgende etappe naar Japan, goed voor de talenkennis ook en het lijkt me een mooi land.

Geniet ervan hè en "warme" groeten uit Maarssen (10 graden C)

• 03 Maart 2008 - 06:52

Corine:

Ik denk vaak aan Maarssen hoor (hum, misschien nog maar wat langer op vakantie?) :)